JANGAN AMBIL MUDAH JIKA HAID ANDA TAK TERATUR


Apa Itu Ovarian Cyst?

Ovarian Cyst adalah nama kepada kantung yang berisi lendir/air yang berada di dalam kilang telur ovari.
Lendir atau cecair ini boleh jadi seperti air,pekat likat & ada diantaranya mengandungi tisu-tisu seprti rambut & gigi.

Ovarian Cyst kerap berlaku dikalangan wanita muda & kebanyakkan wanita tidak menyedari yang mereka mengalami masalah Ovarian Cyst kerana ia nya tidak menunjukkan sebarang simptom atau gejala.

Ia hanya akan disedari apabila seseorang wanita itu membuat ULTRASOUND ketika menghadapi masalah kesuburan. 

Kehadiran Ovarian Cyst mungkin menunjukkan sistem peranakan yang bermasalah dan ada kaitan dengan masalah ketidak - suburan anda.

 Ovarian Cyst yang NORMAL adalah Cyst-Cyst yang mengandungi telur, dan apabila ia matang ia akan pecah untuk melepaskan telur untuk persenyawaan.

Kadang-kadang Cyst-Cyst lain juga boleh tumbuh di dalam ovari dan cyst inilah yang selalu memberi masalah kerana jika ia tidak pecah,saiznya akan bertambah besar dan akan membahayakan.

Sedikit petikan daripada Dr.Zubaidi,

"Pada wanita yang normal, setiap kali kitaran haids, organ ovari akan membentuk gelembung dinamakan ovarian folikel. Ia mengandungi ovum, yakni benih wanita. Selepas ovum dikeluarkan, ovarian folikel ini akan mengecut, tetapi ada sesetengahnya terus membesar melebihi 2cm. Ini dinamakan ovarian cyst."


Perbezaan antara Normal Ovari & Ovari yang mempunyai Cyst

Bagaimana Untuk Merawat Cyst ?

Rawatan kepada masalah Cyst bergantung pada jenis Cyst yang dialami oleh pesakit dengan pemantauan daripada doktor.

Jika ia nya serius ,pembedahan adalah sesuatu yang terbaik.Rawatan hormon juga boleh menolong mengawal cyst bagi sesetengah wanita.

Selain itu,anda juga boleh mengambil supplement semulajadi iaitu GLA Complex Shaklee yang efektif membantu dan mengawal masalah ketidakseimbangan hormon. Period lebih teratur dan tidak lagi mengalami masalah sengugut. GLA ni memang terbaekkk..!



TESTIMONI PENGGUNA GLA COMPLEX






No comments:

SERTAI KAMI JANA INCOME 2,3,4,5 ANGKA

SERTAI KAMI JANA INCOME 2,3,4,5 ANGKA
Copyright to IbuHadifBiz.Com
Designed by UMIESUEstudio 2015