Apa Itu Osteoporosis?


Osteoporosis adalah keadaan kemerosotan kepadatan normal tulang,menyebabkan tulang menjadi rapuh.

Ia menyumbang kepada keadaan poros tulang dan menjadikan tulang seperti span dan rapuh dari dalam.Masalah yang berlaku pada tulang rangka ini melemahkannya dan menyebabkan risiko tulang retak atau patah semakin meningkat.

Tulang normal mengandungi protein,kolagen dan kalsium yang menjadikannya kuat.

Tulang yang mempunyai masalah osteoporosis pula boleh retak hanya disebabkan kecederaan ringan yang biasanya tidak boleh menyebabkan tulang patah.

Keretakan terjadi samada dalam bentuk retak  ( seperti pinggul retak ) atau rekahan mampat pada tulang vetebra tulang belakang.Tulang belakang,pinggul dan pinggang adalah kawasan yang kerap mengalami retak tulang yang turut berkemungkinan berlaku pada tulang rangka lain.

SIMPTOM OSTEOPOROSIS 

Osteoporosis tidak mempunyai simptom khusus melainkan berlakunya retak tulang dengan mudah.

Sesetengah retak osteoporosis sukar dikesan sehingga bertahun-tahun lamanya sehinggakan pesakit sendiri tidak sedar yang dirinya mengalami osteoporosis sehingga mengalami keretakan tulang yang menyakitkan.

Retak di bahagian vetebra tulang belakang boleh menyebabkan kesakitan teruk dari bahagian belakang hingga ke sisi badan.

Keretakan boleh berulang selepas beberapa tahun dan menyebabkan kesakitan pada tahap kronik bahagian belakang terutamanya di pinggang dan pinggul yang kelihatannya seperti berbonggol.

Contoh keadaan Osteoporosis

Retakan yang berlaku secara normal dipanggil retakan trauma minimum atau retak stress.Contohnya ,sesetengah pesakit yang mengalami osteoporosis boleh menyebabkan retak stress lebih teruk di kaki ketika berjalan.

Retak pinggul pula biasa berlaku disebabkan terjatuh.Dikalangan pesakit osteoporosis, retak pinggul boleh berlaku walaupun dalam kemalangan yang kecil.Retak pinggul juga sukar di rawat kerana kualiti tulang yang sudah teruk.



Dengan pengambilan Ostematrix kalsium, anda boleh mengatasi masalah osteoporosis ini.
Ingin maklumat lanjut, sebarang pertanyaan dan pesanan boleh hubungi hada :

sms/whatapps : 017.590.4238
fb : Norhada Azhar
No.id : 988 270

No comments:

SERTAI KAMI JANA INCOME 2,3,4,5 ANGKA

SERTAI KAMI JANA INCOME 2,3,4,5 ANGKA
Copyright to IbuHadifBiz.Com
Designed by UMIESUEstudio 2015