Kenapa Anak selalu Demam,Batuk & Selesema ?

Ok hari nie hada nak kongsi beberapa sebab kenapa anak-anak kita selalu Demam,Batuk & Selelsema nie.Memang tak lena malam kalau anak asyik batuk... badan makin panas. kan ?

KENAPA Anak Jatuh Sakit ? 

>> Selesema mudah merebak ketika kelembapan suhu yang rendah (musim hujan).Virus mudah merebak laju waktu tu. 
PENCEGAHAN  : Banyak minum air

>>  Kanak-kanak cenderung untuk menjadi kurang daya tahan pada jangkitan penyakit (sistem imun badan) daripada orang dewasa yang sihat.
PENCEGAHAN  : Ibubapa bertanggungjawab memastikan aktiviti sihat anak.
Kanak-kanak perlu mendapatkan tidur yang cukup serta aktiviti fizikal,air minuman dan makanan berkhasiat untuk membantu mereka kekal sihat sepanjang hari.

>> Sekolah dan pusat-pusat jagaan harian berisiko menyebarkan virus selesema kerana mereka menghubungkan kana-kanak dengan kanak-kanak yang lain yang mungkin juga tidak memiliki sistem imun yang kuat.
Keadaab kelas yang sesak meningkatkan peluang virus itu datang daripada seseorang yang sakit atau permukaan yang tercemar.
PENCEGAHAN : Bersedia untuk mengesan gejala pada peringkat permulaan lagi dan pastikan anda ada menyimpan termometer.Jangan biarkan selesema berpanjangan.

>> Virus sejuk dan selesema boleh berjangkit dengan menyentuh rembesan pernafasan pada kulit seseorang atau pada permukaan kemudian menyentuh mata,hidung atau mulut.
PENCEGAHAN : Pek beberapa item seperti pek kecil peribadi krayon,pensil individu untuk mengurangkan kanak-kanak berkongsi kuman.Walaupun berkongsi itu bagus tapi ia tidak bagus jika berkongsi kuman.

>>  Kanak-kanak terkenal dengan tabiat tidak membasuh tangan.Lebih mudah virus akan merebak.
PENCEGAHAN : Biasakan anak-anak dengan amalan mencuci tangan selepas melakukan sebarang aktiviti.

>>  Virus sejuk dan selesema  juga boleh disebarkan dengan menghirup parasit di udara.(seperti rembesan pernafasan melalui batu dan bersin)
PENCEGAHAN : Latih anak-anak untuk batuk atau bersin menggunakan kain atau tisu.


No comments:

SERTAI KAMI JANA INCOME 2,3,4,5 ANGKA

SERTAI KAMI JANA INCOME 2,3,4,5 ANGKA
Copyright to IbuHadifBiz.Com
Designed by UMIESUEstudio 2015