KENALI ISTILAH-ISTILAH, AKRONIM DAN SINGKATAN PENTING SUSU IBU

:: Bismillah ::
Saya seorang ibu yang menyusu sepenuhnya anak ke-2.. Banyak yang perlu saya pelajari terutamanya bahasa/istilah yang kebanyakkan ibu menyusu gunakan.Al maklum la masa anak pertama tiada kesedaran pasal kepentingan susu ibu nie.Alhamdulillah Tuhan buka hati saya,untuk kenal masa anak ke2 saya berkenaan Nikmatnya bila saya dapat menyusu baby. 

Hari ni saya nak kongsikan dengan ibu-ibu especially ibu2 yang baru dalam dunia penyusuan atau yang bercadang ingin menyusu setelah baby pertama anda dilahirkan nanti.Tak da lah nampak janggal bila kita masuk group mommy bf.. tengok depa komen bahasa singkatan Marmet la,DF,BF bagai (itu saya la tu.. perak xfaham apa..heehee..)

JOM KITA KENALI ISTILAH-ISTILAH, AKRONIM DAN SINGKATAN PENTING SUSU IBU


1) EBM - Expressed Breast Milk

2) Fresh EBM - Susu yg baru diperah

3) Chilled EBM - Susu yg dah perah, disejukkan bhgn sejuk (bukan beku). chilled EBM akan membentuk dua lapisan, ia bukan basi

4) Frozen EBM - Susu yg simpan dlm tempat beku

5) BP - BreastPump (Pam susu)

6) Marmet - Memerah susu pada payudara menggunakan tangan.

7) PP -  Power Pumping (Kaedah mengepam 10minit pam, 10minit rehat secara berulang selama 1 jam)

8) TP - Tanderm Pumping (kaedah Menyusukan anak di sebelah payudara sambil mengepam payu dara yang sebelahnya)

9) TM - Tanderm Marmet (Kaedah menyusukan anak di sebelah paudara, sambil memerah payudara sebelahnya menggunakan tangan)

10) TN - Tanderm Nursing ( Kaedah menyusukan anak secara serentak di kedua2 belah payu dara)

11) DF -  Direct Feeding ( Menyusukan terus anak dari payudara)

12) BF -  Breast Feeding (Menyusukan melalui payu dara)

13) EP - Exclusive Pumping 

14) Exclusive BF - Bayi hanya disusukan susu ibu selama enam bulan pertama.

15) Fully BF - Bayi yang disusukan selepas enam bulan dan mula diperkenalkan makanan pejal. 

16) NIP - Nursing In Public (Menyusu di tempat awam)

Semoga membantu dan bermanfaat.Happy Breastfeeding Mommy (^_^)

#kredit to Kelab Titisan Emas Ibu-ibu Utara

------------------
Sedang mencari supplement untuk menjayakan susu badan anda ? Saya boleh bantu ibu-ibu untuk dapatkan konsultasi berkenaan penyusuan susu ibu yang berjaya. 


Anda dapatkan konsultasi dari saya , anda akan menerima Jadual Pengepaman PERCUMA dari saya dan konsultasi sepanjang masa.. 


Norhada Azhar | 017.590.4338 | Bantu Anda Sihat 
Jemput LIKE Fanpage : Vitamin Cantik Sihat
Follow saya di FB : Norhada Azhar

No comments:

SERTAI KAMI JANA INCOME 2,3,4,5 ANGKA

SERTAI KAMI JANA INCOME 2,3,4,5 ANGKA
Copyright to IbuHadifBiz.Com
Designed by UMIESUEstudio 2015